UMU onderzoekstour | groep 6, 7 en 8

Hoe werkt wetenschap? Leerlingen gaan actief aan de slag in de verschillende museumzalen met de interactieve opstelling waarin echte wetenschap, objecten en wetenschappers centraal staan. Ze ervaren zo een groot aantal verschillende manieren van onderzoek doen. In dit programma leren ze wetenschap op waarde schatten. 

Over het programma

Geschikt voor: groep 6 t/m groep 8
Duur programma: 90 minuten
Vakgebied: Onderzoekend leren, Wetenschap en Technologie onderwijs. De leerling wordt aangesproken en gestimuleerd in 21ste-eeuwse vaardigheden. Het thema ‘Oriëntatie op jezelf en de wereld’ staat voor het basisonderwijs centraal.
Tarief
: Bekijk de tarieven en praktische informatie

Doel van het programma

  • Leerlingen gaan actief aan de slag met (de principes van) wetenschap en onderzoek doen
  • Leerlingen maken kennis met de UMU-verhalen, onderzoek en collectie
  • Leerlingen maken kennis met een aantal belangrijke thema’s uit de wetenschap
  • Leerlingen worden ‘wetenschapswijzer’; ze kunnen wetenschap op waarde schatten

Verloop van het bezoek

Introductie

Bij binnenkomst gaan de leerlingen aan de slag met de mysterybox, een gesloten box waarvan ze de inhoud moeten achterhalen: ‘Als ik het niet kan opzoeken of vragen, hoe pak ik het dan aan?’ Ze starten direct met onderzoeken. Welke onderzoeksvaardigheden zetten ze hiervoor in?

Verkennen

Wetenschappers twijfelen, werken samen en stellen hun ideeën bij. Daarnaast zijn er heel veel verschillende onderzoeksgebieden én verschillende manieren om onderzoek uit te voeren. Na het ervaren van heel veel verschillende manieren van onderzoek doen kunnen de leerlingen deze herkennen.

Onderzoeken

In de verschillende museumzalen gaan de leerlingen in de interactieve opstelling waarin echte wetenschap, objecten en wetenschappers centraal staan aan de slag met een groot aantal verschillende manieren van onderzoek doen. Van het onderzoek met een luchtpomp en experimenteren in een vacuüm, tot het in elkaar zetten van een hart-long machine, het analyseren van een boorkern, het lezen van historische bronnen of het bestuderen van gedrag van apen en mensen. Ze kunnen zelf kiezen welke onderzoekjes ze willen doen. De leerlingen ontwikkelen onderzoeksvaardigheden en leren deze te herkennen: Hoe stel ik een goede vraag? Hoe doe ik een experiment? Hoe lees en analyseer ik een bron?

Conclusie

Aan het eind van het bezoek is er een reflectiemoment. Wat weten de leerlingen nu over wetenschap? Wat heeft het met henzelf en de wereld om hen heen te maken?

Boeken

Heb je een vraag over dit programma of het boekingsformulier? Mail naar onderwijs.umu@uu.nl.