Veelgestelde vragen

Kijk hier voor antwoorden op veelgestelde vragen over je bezoek en het bestellen van (online) tickets voor UMU en de Oude Hortus.

Algemeen

Wat zijn de openingstijden van het museum?
Het UMU is geopend van dinsdag t/m zondag van 10.00 tot 17.00 uur.

Is het Museumcafé open?
Ja, het Museumcafé (en de museumwinkel) zijn tijdens openingstijden te bezoeken.

Zijn jullie ook op feestdagen geopend?
Ja, wij zijn het hele jaar door geopend met uitzondering van Nieuwjaarsdag, Koningsdag en Eerste Kerstdag.

Kan ik ook alleen een ticket voor de Oude Hortus kopen?
Ja, als je alleen de Oude Hortus wilt bezoeken, kun je een kaartje kopen tegen een gereduceerd tarief.

Ik werk bij een BSO. Kan ik met een kindergroep UMU bezoeken?
Je bent van harte welkom! Kijk op onze pagina over groepsbezoeken voor meer informatie.

Is het bezoek met een Museumkaart gratis?
Ja, met een geldige Museumkaart kun je een gratis kaartje reserveren voor ons museum.

Kan ik een Museumkaart kopen aan de kassa?
Ja, dit is mogelijk (zolang de voorraad strekt). Je kunt online een ticket voor Museumkaart bestellen en in het museum de Museumkaart kopen.

Accepteren jullie de Rembrandtkaart?
Nee, deze kaart is niet geldig in UMU.

Ik heb tijdens mijn bezoek iets laten liggen in het museum. Wat moet ik doen?
Wat vervelend! Als je een mail stuurt naar info.umu@uu.nl nemen we zo snel mogelijk contact op.

Online tickets

Moet ik van tevoren een ticket online kopen?
Je kunt een ticket bestellen via onze website, ook als je een Museumkaart hebt. Zo ben je verzekerd van toegang tot het museum. Met name in schoolvakanties voorkomt een gereserveerd ticket wachten. Een online ticket kopen is niet verplicht.

Ik heb tickets online gekocht maar er is iets tussengekomen, kan ik de datum verplaatsen?
Ja, dit is mogelijk. Dit kan direct via de supportpagina.

Ik heb tickets online gekocht, maar wil of kan niet meer komen. Kan ik mijn geld terug krijgen?
Ja, dit is mogelijk. Dit kan direct via de supportpagina.

Oude Hortus

Is het mogelijk om te trouwen in de Oude Hortus?
Er kan niet getrouwd worden in de Oude Hortus. Onze Oranjerie kan wel verhuurd worden. Voor meer informatie over de verhuur mogelijkheden raden wij aan een kijkje te nemen op onze zaalverhuur pagina.

Mag ik plukken van de planten in de Oude Hortus?
Het is niet toegestaan om planten mee te nemen uit de Oude Hortus. Sommige planten zijn giftig en kunnen daarom gevaarlijk zijn.

Toegankelijkheid

Mag ik een buggy meenemen in het museum?
Dat mag. Maar als het kan, adviseren we je de buggy thuis te laten. De liftcapaciteit in het museum is beperkt.

Zijn er gehandicapten-parkeerplekken in de buurt?
Links van onze ingang zijn twee gehandicapten-parkeerplekken. Zijn de parkeerplekken voor onze deur bezet? Op het Nicolaas Kerkhof zijn ook twee gehandicapten-parkeerplekken. Deze zijn ongeveer 5-10 minuten lopen naar het museum.

Krijgen mensen met een beperking gratis toegang of korting?
Mensen met een beperking krijgen geen gratis toegang of korting. Eventuele begeleiders daarentegen mogen wel gratis naar binnen.

Zijn er ook rolstoelen beschikbaar?
Ja, deze hebben wij beperkt beschikbaar. Je kunt bij binnenkomst een medewerker aanspreken, zij halen dan één van onze gratis leen-rolstoelen voor je. Wanneer je gebruik wilt maken van een leenrolstoel is het handig om van tevoren te bellen naar het museum.

Is het museum toegankelijk voor mensen met een beperking?
Het museum is rolstoeltoegankelijk. Voor meer informatie raden we je aan om een kijkje te nemen op onze toegankelijkheidspagina. Hier staat per beperking wat er wel of niet mogelijk is.

Mag ik mijn hond meenemen naar het museum of de Oude Hortus?
Nee, je geliefde viervoeter moet thuisblijven. Hulphonden zijn wel toegestaan.

Meer info met betrekking tot de toegankelijkheid van het museum vind je op onze toegankelijkheidspagina.