Hoe werkt wetenschap?
De leerlingen gaan actief aan de slag in de verschillende museumzalen met de interactieve opstelling waarin echte wetenschap, objecten en wetenschappers centraal staan. Ze ervaren zo een groot aantal verschillende manieren van onderzoek doen.
Over het programma
Doelgroep: vmbo klas 1 t/m 4
Duur programma: 90 minuten
Vakgebied en onderwerp: Wetenschapsoriëntatie, Mens & Dier, Aarde, Mens & Maatschappij, Mens & Techniek en Natuurwetenschappen
Tarief: Bekijk de tarieven en praktische informatie
Doel van het programma
- Leerlingen gaan actief aan de slag met (de principes van) wetenschap en onderzoek doen
- Leerlingen maken kennis met de UMU verhalen, onderzoek en collectie
- Leerlingen maken kennis met een aantal belangrijke thema’s uit de wetenschap
- Leerlingen worden ‘wetenschapswijzer’; ze kunnen wetenschap op waarde schatten
Verloop van het bezoek
Introductie
Bij binnenkomst gaan de leerlingen aan de slag met de mysterybox, een gesloten box waarvan ze de inhoud moeten achterhalen: ‘Als ik het niet kan opzoeken of vragen, hoe pak ik het dan aan?’ Ze starten direct met onderzoeken. Welke onderzoeksvaardigheden zetten ze hiervoor in?
Verkennen
Wetenschappers twijfelen, werken samen en stellen hun ideeën bij. Daarnaast zijn er heel veel verschillende onderzoeksgebieden én verschillende manieren om onderzoek uit te voeren. Na het ervaren van heel veel verschillende manieren van onderzoek doen kunnen de leerlingen deze herkennen.
Onderzoeken
In de verschillende museumzalen gaan de leerlingen in de interactieve opstelling waarin echte wetenschap, objecten en wetenschappers centraal staan aan de slag met een groot aantal verschillende manieren van onderzoek doen. Van het onderzoek met een luchtpomp en experimenteren in een vacuüm, tot het in elkaar zetten van een hart-long machine, het analyseren van een boorkern, het lezen van historische bronnen of het bestuderen van gedrag van apen en mensen. Ze kunnen zelf kiezen welke onderzoekjes ze willen doen. De leerlingen ontwikkelen onderzoeksvaardigheden en leren deze te herkennen: Hoe stel ik een goede vraag? Hoe doe ik een experiment? Hoe lees ik een bron?
Conclusie
Aan het eind van het bezoek is er een reflectiemoment. Wat weten de leerlingen nu over wetenschap? Wat heeft het met hen zelf en de wereld om hen heen te maken?
Aanvullende activiteit
De UMU Onderzoekstour kan worden uitgebreid met één van onderstaande workshops:
Ontwerpworkshop ‘Dokter het uit’
Onderzoeksworkshop ‘Aandacht’
Boeken
Heb je een vraag over dit programma of het boekingsformulier? Mail naar onderwijs.umu@uu.nl.