Technasium onderwijsprogramma’s UMU

Tegenwoordig is de onderwijsstroom Technasium erg in trek. Dit komt bijvoorbeeld doordat scholen zich steeds meer aan het specialiseren zijn om leerlingen te trekken. Momenteel zijn er in Nederland 100 technasiumscholen. Bij deze onderwijsstroom hoort het vak Ontwerpen en Onderzoek (O&O). Ontwerpen en onderzoek doen is een belangrijk onderdeel van de onderwijsprogramma’s van het Universiteitsmuseum Utrecht.

Wat is Technasium?

Technasium is een onderwijsstroom in Nederland voor havo en vwo. Het onderwerp Ontwerpen en Onderzoek is een belangrijk thema bij deze onderwijsvorm. Leerlingen werken projectmatig aan bètatechnische opdrachten. De opdrachten zijn actueel en komen uit de praktijk.

Leerlingen ontwikkelen tijdens de opdrachten de volgende vaardigheden en compenties: projectmatig werken, samenwerken, creativiteit, ondernemendheid, communicatie, plannen, invetiviteit, organiseren en proces- en kennisgericht werken. Ontwerpen en Onderzoek is tegenwoordig een erkend eindexamenvak voor havo en vwo.

Waarom is Technasium van belang?

Het doel van Technasium is een betere instroom naar bètatechnische opleidingen in hoger onderwijs realiseren. Daarnaast is het een doelstelling om de interesse voor bètatechnische beroepen te vergroten. Momenteel kiezen weinig jongeren in Nederland voor een exacte vervolgopleiding. Nederland wil een leidende plaats innemen in de kenniseconomie. Hiervoor zijn wel voldoende hoogopgeleide technici en technologen nodig.

Technasium en UMU

UMU verzorgt verschillende onderwijsprogramma’s voor havo en vwo. In deze onderwijsprogramma’s komen aandachtspunten van Technasium terug. Bij alle onderwijsprogramma’s staat onderzoekend leren namelijk centraal. Daarnaast is ontwerpen ook een belangrijk onderdeel. Ontwerpen en Onderzoek is dus een belangrijk thema bij de onderwijsprogramma’s van het Universiteitsmuseum Utrecht. Leerlingen leren om nieuwsgierig te zijn, vragen te stellen, te beredeneren en te onderzoeken.

Een voorbeeld is het onderwijsprogramma ‘Ontwerpen naar de natuur’. Tijdens dit programma kunnen leerlingen zelf de ontwerpprincipes van de natuur ontdekken. Daarnaast ontwerpen de leerlingen zelf een kledingstuk volgens deze ontwerpprincipes. Dit is een voorbeeld van een onderwijsprogramma waarbij Ontwerpen en Onderzoek centraal staat.

Onderwijs UMU

UMU verzorgt niet alleen voor het voortgezetonderwijs programma’s, maar ook voor het basisonderwijs. Wil je meer weten over de verschillende onderwijsprogramma’s? Klik hier voor meer informatie.