Onderzoeksprogramma ‘Grondig speuren’ met fossielenworkshop

Zeven in zand, een boorkern bestuderen en een kustlijn in beeld brengen: tijdens dit programma worden jouw leerlingen echte onderzoekers. Tijdens de workshop leren ze meer over het herkennen van fossielen.

Over het programma

Doelgroep: Groep 6 t/m 8
Duur programma: 120 minuten
Vakgebied: Geologie / Biologie kerndoel 51 Oriëntatie op jezelf en de wereld: Planten, dieren en de mens (Fase 3): kennismaken met fossielen
Tarief: Bekijk de tarieven en praktische informatie

Doel van het programma

  • Leerlingen leren verbanden te leggen tussen verschillende aanwijzingen.
  • Leerlingen leren dat je meerdere aanwijzingen nodig hebt om een goed beeld te krijgen.
  • Leerlingen leren een fossiel en een vervalsing herkennen.

Verloop van het bezoek

Het bezoek start met een onderzoek naar de mysterybox die de verschillende manieren van onderzoeken introduceert. In de zaal ‘Grondig speuren’ gaan de leerlingen zelf als onderzoekers aan de slag. Zeven in zand, een boorkern van acht meter uit de middellandse zee bestuderen en de kustlijn van Nederland in de tijd van het Eemien in beeld brengen.

De helft van de groep start met de fossielenworkshop en wisselt halverwege met de groep op zaal.

Over de fossielenworkshop

Heb jij wel eens een interessante steen, bot of schelp gevonden of gekocht? Misschien was het zelfs wel heel oud en een fossiel! Aardwetenschappers doen onderzoek naar dat soort vondsten. Fossielen kunnen iets vertellen over het leven op aarde lang geleden. Ze geven ons een kijkje in de geschiedenis. Maar hoe weet je of jouw vondst écht en geen vervalsing is? Namaakfossielen zijn soms bijna niet van echt te onderscheiden.

Tijdens deze workshop kiezen leerlingen een stenen vondst uit die nog onderzocht moet worden. De leerlingen gaan deze vondst in groepjes onderzoeken, iedereen krijgt een andere rol. Aan het groepje de taak om met behulp van verschillende onderzoeksmaterialen en hulpbronnen, te onderzoeken of de vondst een echt óf vervalst fossiel is. Op speelse wijze maken de leerlingen kennis met verbanden leggen tussen verschillende aanwijzingen en leren ze een fossiel herkennen. Aan het eind van de workshop vergelijken de leerlingen hun resultaten met die van de anderen.

Boeken

Heb je een vraag over dit programma of het boekingsformulier? Mail naar onderwijs.umu@uu.nl.