Onderzoeksprogramma ‘Alle mensen verzamelen’ met workshop aandacht

In de zaal ‘Alle mensen verzamelen’ gaan de leerlingen zelf als onderzoekers aan de slag én zijn ze zelf proefpersoon. Ze doen onderzoek naar de financiële geschiedenis van Nederlanders, de ontwikkeling van de jeugd en de beweging van mensen door de stad in een crowdsimulation table. In de aansluitende workshop gaan de leerlingen actief aan de slag met sociaal wetenschappelijk onderzoek naar aandacht en multitasking.

Over het programma

Geschikt voor: vmbo klas 1 t/m 4 en havo/vwo klas 1 t/m 3
Duur programma: 120 minuten
Vakgebied: Mens en maatschappij, geschiedenis, (wetenschaps)filosofie, workshop aansluitend op leerdoel 39 Onderwerp: Sociaalwetenschappelijk onderzoek over multitasking
Tarief: Bekijk de tarieven en praktische informatie

Doel van het programma

  • Leerlingen ervaren door zelf een onderzoek uit te voeren hoe sociaal-wetenschappelijk onderzoek wordt gedaan  
  • Leerlingen weten welke vraagstukken sociale wetenschappers onderzoeken  
  • Leerlingen hebben een positieve ervaring met wetenschap  

Verloop van het bezoek

Het bezoek start met een onderzoek naar de mysterybox die de verschillende manieren van onderzoeken introduceert. In de zaal ‘Alle mensen verzamelen’ gaan de leerlingen zelf als onderzoekers aan de slag én zijn zelf onderwerp van onderzoek en proefpersoon. Onderzoek naar de financiële geschiedenis van Nederlanders, de ontwikkeling van de jeugd en de beweging van mensen door de stad in een crowdsimulation table.

De helft van de groep start met een onderzoeksworkshop over aandacht en wisselt halverwege met de groep op zaal.

Over de workshop aandacht

Hoe moeilijk is het om twee dingen tegelijkertijd te doen? Houd je je aandacht er dan nog wel echt bij en heb je door hoe je tegelijkertijd beïnvloed wordt door je omgeving? En hoe onderzoek je dit? Leerlingen gaan in dit programma zelf actief aan de slag met sociaalwetenschappelijk onderzoek naar aandacht en multitasking. Met vragen waar ook UU wetenschappers zich over buigen. Elk groepje combineert twee taken met elkaar en onderzoekt hoe goed zij die tegelijkertijd kunnen uitvoeren. Maar letten de leerlingen wel goed op? Of is hun aandacht ergens anders? Wetenschap gaat over nieuwsgierig zijn, vragen stellen, beredeneren en onderzoeken. Met die principes gaan leerlingen in dit onderwijsprogramma aan de slag.

Vakoverstijgende thema’s

Het programma sluit aan op het thema Mens en maatschappij, leerdoel 39: het uitvoeren van een onderzoek naar een maatschappelijk verschijnsel en het presenteren van de uitkomsten daarvan. Leerlingen leren dat onze omgeving een grote invloed heeft op ons gedrag.

Boeken

Heb je een vraag over dit programma of het boekingsformulier? Mail naar onderwijs.umu@uu.nl.