Onderzoeksprogramma ‘Uitdokteren’ met ontwerpworkshop

Onderzoekers zijn innovatief in het bedenken van oplossingen bij menselijke fysieke problemen. Ze ontwerpen een oogspiegel om in het oog te kijken of een hart-longmachine om te kunnen opereren aan het hart. Tijdens dit programma met workshop ervaren leerlingen hoe het is om een fysiek probleem te hebben en hier oplossingen voor te bedenken.

Over het programma

Geschikt voor: groep 6, 7 en 8
Duur programma: 120 minuten
Vakgebied: Biologie, Onderzoeken en Ontwerpen (havo/vwo), Innovatie & Prototyping (vmbo)
Tarief: Bekijk de tarieven en praktische informatie 

Doel van het programma

  • Leerlingen ervaren dat onderzoekers inventief en creatief te werk gaan bij het bedenken van oplossingen voor menselijke problemen. 
  • Leerlingen gaan oplossingsgericht ontwerpen volgens de methode ontwerpend leren. 

Verloop van het bezoek

Het bezoek start met een onderzoek naar de mysterybox die de verschillende manieren van onderzoeken introduceert. In de zaal ‘Uitdokteren’ gaan de leerlingen zelf als onderzoekers en ontwerpers aan de slag. Ontwerp een hartlongmachine, kijk in het oog en zoek de juiste kleur voor een eigen prothese.

De helft van de groep start met de ontwerpworkshop in de Maakstudio en wisselt halverwege met de groep op zaal.

Over de ontwerpworkshop in de Maakstudio

Dokter het uit! Onderzoekers zijn creatief en innovatief in het bedenken van oplossingen bij menselijke fysieke problemen. Tijdens deze workshop ervaren en onderzoeken leerlingen hoe het is om een fysiek probleem te hebben en hier oplossingen voor te bedenken. Probeer bijvoorbeeld iets aan te zetten zonder handen, een vol glas te pakken zonder te kunnen zien, iets open te draaien zonder je vingers te kunnen gebruiken of… Lukt dit? Of juist niet?

Door te ervaren, elkaar te bevragen en observeren onderzoeken leerlingen waar iemand met een fysiek probleem moeite mee heeft. Samen brainstormen ze over oplossingen en maken dit van allerlei materialen. Door te testen ontdekken ze of hun prototype werkt en of ze hier nog iets in moeten aanpassen. Hierbij ervaren leerlingen dat onderzoekers innovatief en creatief te werk gaan, waarbij het uiteindelijke instrument er misschien heel moeilijk maakbaar uitziet, maar het prototype vaak uit huis- tuin- en keukenmaterialen bestaat.

Boeken

Heb je een vraag over dit programma of het boekingsformulier? Mail naar onderwijs.umu@uu.nl.