Een nieuw, interactief museum: testen, testen, testen

Tijdens het verbouwen zijn we bij het Universiteitsmuseum Utrecht druk bezig met het vernieuwen. De zalen, de programmering, de activiteiten, enzovoorts. Zoals jullie eerder hebben kunnen lezen is zelf onderzoeken belangrijk voor het UMU. Zo worden we een leerzaam, interactief museum.

Allereerst wil je weten of de deelnemers aan de educatieve programma’s die je bedenkt, het aanpakken zoals jij dat bedacht hebt, alle instructies begrijpen én zich daadwerkelijk een echte onderzoeker voelen. Dat doet het vernieuwingsteam door te testen met het publiek.

Om dit goed te kunnen doen zijn zij begonnen met verschillende trainingen omtrent interactieve programmering. Zij kregen tools aangereikt van verschillende organisaties die hen hielpen op te starten. Zij begeleidden dit creatieve proces. Zo ontwikkelt het vernieuwingsteam verschillende programmering voor in het museum, passend bij de zalen, voor op scholen en voor activiteiten in het museum onder begeleiding.

Een kijkje achter de schermen krijgen? Bekijk onze video’s in het depot >

UMU te gast

Als de programma’s eenmaal van de tekentafel gehaald worden, kan het echte testen beginnen! Eerst met collega’s die het programma nog niet kennen. Vervolgens zijn enkele publieksbegeleiders aan de beurt – zij kennen het publiek, jullie, immers erg goed. Als de activiteit positief wordt ontvangen, de instructie duidelijk is én de informatie goed overkomt, gaan we op pad.

Want met een gesloten museum wordt testen op eigen locatie een uitdaging. Gelukkig kunnen we daarvoor terecht bij andere musea, bibliotheken en cultuurhuizen. Op die manier kunnen we tóch bij onze doelgroepen testen zonder een eigen gebouw tot onze beschikking te hebben. Als we naar een andere locatie gaan zoeken we ook daar de familiedoelgroep op.

Lees verder onder de foto.

Succes?

Dan is het zover: de testdag(en) met families! De programmering of activiteit wordt onder verschillende deelnemers getest zodat we een goed beeld krijgen. De belangrijkste feedback komt uit het observeren van de testers. Achteraf vragen we de deelnemers ook wat ze ervan vonden of mogen ze een enquête invullen. Soms is het lastig, omdat testers gauw gewenste antwoorden geven. Maar, wees vooral eerlijk – des te leuker wordt het UMU straks voor jou!

Hoe bepaal je of de activiteit een succes is? Van tevoren maakt het vernieuwingsteam een lijst met wat ze willen zien tijdens het testen. Bijvoorbeeld: hebben de families samengewerkt? Hebben ze zelf kunnen onderzoeken wat ze wilden, zoals bij de activiteit ‘Echt of nep’? Er is altijd wel iets wat net beter of anders kan en dat betekent: terug naar de tekentafel om hét onderzoeksmuseum van Nederland te worden.

Help jij ons om een tof interactief museum te worden? Kom dan ook naar één van de testdagen van het UMU. Bekijk snel onze agenda en sociale media.

Terug