Steeds meer scholen gebruiken de methodiek onderzoekend en ontwerpend leren in de klas. Leerlingen ontwikkelen onderzoeks- en ontwerpvaardigheden. Ook wordt er aandacht besteed aan vakoverstijgende vaardigheden. Bij de onderwijsprogramma’s van het Universiteitsmuseum Utrecht staan deze onderzoeks- en ontwerpvaardigheden centraal.
Wat is onderzoekend en ontwerpend leren?
Bij onderzoekend en ontwerpend leren doen leerlingen op een interactieve manier kennis op. Dit doen ze door zelf als onderzoeker en ontwerper aan de slag te gaan. Het is dus een actieve manier van leren. Onderzoeken en ontwerpen is een manier om de nieuwsgierige en wetenschappelijke houding bij leerlingen te stimuleren. Ze worden aangemoedigd om met een onderzoekende houding te kijken naar de wereld en antwoorden te vinden op hun vragen.
Er is wel een verschil tussen onderzoekend leren en ontwerpend leren. Onderzoekend leren gaat in op de natuurlijke neiging om op ontdekking uit te gaan en uit te zoeken hoe de wereld in elkaar zit. Bij ontwerpend leren gaat het over het ontwerpen van een nieuw product en het bedenken van een oplossing.
Onderwijsprogramma’s UMU
Het Universiteitsmuseum verzorgt onderwijsprogramma’s voor basisonderwijs en het voortgezet onderwijs. Het uitgangspunt bij al deze onderwijsprogramma’s is onderzoekend leren. Leerlingen gaan zelf op onderzoek uit. Ze leren conclusies trekken uit eigen waarnemingen en ontdekken zo het antwoord op allerlei vragen.
Ook ontwerpend leren komt terug in een aantal onderwijsprogramma’s. Een voorbeeld is het onderwijsprogramma ‘Ontwerpen naar de natuur‘. Leerlingen ontdekken welke innovatieve ontwerpprincipes er te vinden zijn in de natuur. Ze ontwerpen zelf een kledingstuk volgens deze ontwerpprincipes.
Wil je meer weten over de verschillende onderwijsprogramma’s? Klik hier voor meer informatie.