Ontwerpen naar de natuur | vmbo

Vmbo klas 1 t/m 4

Locatie: in de klas
Duur programma: 1,5 uur
Vakgebied: Biologie, D&P dienstverlening en producten, I&P innovatie en prototyping, en Groen
Onderwerp: Bio-inspired innovation: ontwerpen op basis van principes uit de natuur. Evolutie.
Benodigdheden: smartboard of beamer
Aantal leerlingen: 30
Doelstellingen:

  • Leerlingen werken volgens de cyclus van ontwerpend leren
  • Leerlingen maken kennis met evolutie en de veelheid aan “ideeën” (structuren en mechanismen) in de natuur
  • Sluit aan bij kerndoelen 28, 29 en 31

Tarief: klik hier voor tarieven en praktische informatie over het bezoek. Let op! Dit programma is te boeken vanaf schooljaar 2021-2022.

Doel van het programma

Wetenschap gaat over nieuwsgierig zijn, vragen stellen, beredeneren en onderzoeken. Met die principes gaan leerlingen in dit onderwijsprogramma aan de slag.

In dit programma ontdekken de leerlingen welke innovatieve ontwerpprincipes te vinden zijn in de natuur. Ze kunnen zelf een veelheid aan objecten uit het museum aanraken en onderzoeken. Vervolgens gaan ze als ontwerpers aan de slag. Ze ontwerpen samen een kledingstuk dat net als de objecten uit het museum isoleert, beschermt, water afstoot of felgekleurd is, en gebruiken hierbij hun kennis over hoe de natuur dit aanpakt. Het gebruiken van die principes leidt in veel gevallen tot duurzame en innovatieve ontwerpen. Want wist je bijvoorbeeld dat een pauwenveer zijn kleur krijgt door kleine ribbels op de veer, die het licht telkens anders laat breken? Als je dat ook in een kledingstuk kunt verwerken, scheelt dat een hoop verf… Uiteindelijk worden alle items op de draaitafel aan de klas gepresenteerd.

Vakoverstijgende thema’s

Het programma sluit aan op het thema Mens en natuur, leerdoel 28: De leerling leert vragen over natuurwetenschappelijke, technologische en zorg gerelateerde onderwerpen om te zetten in onderzoeksvragen, een dergelijk onderzoek over een natuurwetenschappelijk onderwerp uit te voeren en de uitkomsten daarvan te presenteren en leerdoel 31: De leerling leert onder andere door praktisch werk kennis te verwerven over en inzicht te verkrijgen in processen uit de levende en niet-levende natuur en hun relatie met omgeving en milieu.

(voorlopige) boeking maken

Terug naar overzicht 

Terug