Heb jij wel eens een bot gevonden? Waar was je toen nieuwsgierig naar?
Er zijn botten gevonden! Wat komen er veel vragen op als je er goed naar kijkt. Samen bedenken jullie goede onderzoeksvragen en gaan jullie op zoek naar antwoorden door het vergelijken van echte botten, foto’s van skeletten en determineerschema’s.
Locatie: in de klas
Duur programma: 1,5 uur
Indeling: groepjes van vier leerlingen
Tarief: klik hier voor tarieven en praktische informatie over het bezoek
Doel van het programma
- Leerlingen leren de vergelijking te maken tussen skeletten van allerlei zoogdieren
- Leerlingen maken kennis met het bouwplan van een zoogdierskelet
- Leerlingen maken kennis met onderzoek doen
- Leerlingen oefenen met het gebruik van bronnen
Verloop van het bezoek
Confrontatie
Er is een mysterieus pakket met botten bij het museum afgeleverd en niemand weet zeker van wie ze zijn. Elk groepje leerlingen krijgt een bot om te verkennen. Hoe voelt het bot? Hoe ziet het bot eruit? Hoe ruikt het?
Verkennen
Elk groepje leerlingen schrijft op waar ze nieuwsgierig naar zijn. Wat willen ze weten over het bot? Ze formuleren een onderzoeksvraag en een verwachting.
Onderzoeken
Door middel van de botten, echte skeletten uit het Universiteitsmuseum en determineerschema’s onderzoeken de leerlingen of hun verwachting klopt.
Conclusie
De leerlingen presenteren aan elkaar welk bot ze hebben onderzocht en wat ze hebben ontdekt. We weten weer wat meer over het mysterieuze pakket met botten. Bedankt voor jullie hulp!
Download hier het lespakket van dit onderwijsprogramma (zip-bestand)