Draag bij aan hét onderzoeksmuseum van Nederland
Het UMU vormt sinds jaar en dag dé plek waar samenleving en wetenschap elkaar ontmoeten. En met succes: de bezoekcijfers zijn de afgelopen jaren flink gestegen, van 20.000 in 1996 naar 75.000 in 2019. Daar was het museumgebouw niet op berekend, vandaar dat er grondig verbouwd is.
In september 2023 heropende het vernieuwde UMU en in het eerste jaar van opening wisten 91.500 bezoekers het museum te vinden.
Het UMU is een echt onderzoeksmuseum. Volgens het principe van onderzoekend maken onze bezoekers actief kennis met het proces van wetenschap en kunnen ze meedoen aan echt onderzoek. Door de verbinding met Universiteit Utrecht kunnen steeds nieuwe inzichten en methoden met het publiek gedeeld worden. Het UMU is een plek waar de nieuwsgierige bezoeker zelf onderzoek kan doen, onderzoek kan volgen en zo de wetenschapper in zichzelf kan ontdekken.
De Universiteit Utrecht heeft het museumgebouw hiervoor ingrijpend laten verbouwen en het museum is klaar voor de toekomst. Het herinrichten van het museum is gelukt met de financiële bijdrage van partners die het belang van onderzoek en wetenschapswijsheid onderschrijven. Ook het ontwikkelen van nieuwe presentaties en projecten doen we samen met partners.
Heb je belangstelling om je als partner te verbinden aan het museum? Neem gerust contact op met Miranda Thoen, waarnemend hoofd Marketing en Communicatie. Zij is per mail bereikbaar via m.m.thoen@uu.nl.
Uiteraard bespreken we graag de mogelijkheden waarmee wij de samenwerking invulling geven en, als dat wenselijk is, vervolgens zichtbaar maken, zowel in het museum als met verschillende andere communicatieve uitingen. Bekijk hier de tegenprestaties.
ANBI status
Het Universiteitsmuseum is door de belastingdienst aangemerkt als algemeen nut beogende instelling (ANBI). Hierdoor zijn meerjarige donaties aan het museum fiscaal aftrekbaar.